Monday 8 October 2012

universiti malaysia kelantan

Assalamualaikum..

     Nama saya Norsalwana Binti Nor Azmi. Saya berasal dari Taiping, Perak. Saya berumur 20 tahun. Saya merupakan anak bongsu daripada 6 orang adik - beradik. Saya mempunyai 5 orang abang dan saya merupakan satu - satunya anak perempuan dalam keluarga. Dahulu saya bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan King Edward VII. Sekarang saya merupakan penuntut di Universiti Malaysia Kelantan dalam jurusan pengajian warisan. Semasa di Tingkatan 6, saya mempunyai 2 orang sahabat baik yang sentiasa sekepala. Hehehe. Kami mempunyai impian untuk belajar di universiti yang sama tapi akhirnya kami semua membuat haluan masing - masing kerana terpaksa berpisah apabila mendapat universiti yang berbeza.
Walaupun jauh, kami masih berhubung antara satu sama lain. Paling menyedihkan bila mereka mendapat tawaran di universiti yang tidak terlalu jauh dari rumah dan saya seorang saja yang berada di universiti ini. Sedih sebab tak boleh nak balik rumah selalu macam dorang 2. Terpaksa la menunggu cuti panjang dan cuti semester aje. 
     Tahun ni merupakan tahun pertama saya belajar hidup berdikari dan berjauhan daripada keluarga yang tersayang. Berat hati apabila pertama kali melangkah masuk ke universiti ini apabila terpaksa meninggalkan orang yang paling disayangi. Harapan ke universiti ini hanya untuk mendapatkan ilmu sebanyak mungkin dan ingin belajar bersungguh - sungguh bagi mendapatkan pekerjaan yang baik satu hari nanti. Insyaallah. Saya tinggal di Taman Seri Kemumin dan terpaksa menaiki bas untuk ke kelas. Disini, kami tinggal 8 orang serumah dan alhamdulillah kawan - kawan serumah semuanya baik - baik. Mulanya, ingatkan semuanya orang - orang Kelantan tapi nasib baik ada juga orang luar dari Kelantan. Sebabnya nanti tak takut sangat bila kawan - kawan Kelantan balik rumah masing - masing. Maklumlah, rumah dekat. Bila - bila aje boleh balik. Jelous lak rasa. Dalam rumah ada seorang aje orang negeri. Senang la nanti nak balik rumah sama - sama.
     Malah, sejak menempuh alam universiti, pelbagai cabaran yang harus ditempuhi. Hanya kawan - kawan yang sering membantu dan menjadi teman apabila susah dan senang kerana mereka ibarat keluarga kedua di sini. Hari - hari yang mendatang semakin kuat perasaan rindu kepada keluarga yang jauh.
     Sekian.

No comments:

Post a Comment